افراد شب زنده دار مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر افسردگی بیشتری هستند

4 آوریل 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد احتمال افسردگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تا دیر وقت بیدار می‌مانند، بیشتر است.

این نتیجه‌گیری حاصل مطالعه‌ی 476 فردمبتلا به دیابت نوع 2 در شیکاکو وتایلند بود تا هر گونه تأثیر جغرافیایی که ممکن است بر الگوی خواب این افراد تأثیر داشته باشد از نتایج این مطالعه حذف گردد.

این تیم تحقیقاتی توسط محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Mahidol در بانکوک هدایت گردید، نتایج این تحقیق نشان داد افرادی از هر دو شهر که در شب فعال هستند دارای علایم بیشتر مرتبط با افسردگی درمقایسه با افرادی هستند که زودتر به رختخواب می‌روند و سپیده دم از خواب برمی‌خیزند. نتایج این مطالعه درنشست سالانه‌ی غدد درون ریز درفلوریدا ارائه گردید.

 محققان می‌گویند: این یافته‌ها مهم هستند زیرا ترکیب دیابت نوع 2 و افسردگی، خطر عوارض این بیماری را افزایش می‌دهد.

 در حال حاضر ثابت شده است که افرادیکه شب‌ها را برای فعالیت ترجیح می‌دهند('later chronotype یا شب‌‌گرا) نسبت به افرادیکه اولویت آنها صبح است( 'early chronotype' یا صبح‌گرا) به احتمال زیاد به افسردگی مبتلا هستند.

به طور کلی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 درمعرض خطر بیشتری برای افسردگی هستند و این مطالعه با هدف بررسی علایم افسردگی در افراد شب‌گرای مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گردید.

 محققان افراد را از دو منطقه مورد مطالعه قرار دادند تا تأثیر مکان جغرافیایی را بر کرونوتایپ‌های مختلف از نتایج حذف کنند، زیرا نزدیک بودن به خط استوا با ترجیح افراد به فعالیت در صبح ارتباط دارد.

194 فرد در شیکاگو و 282 نفر در تایلند، پرسشنامه‌هایی که شامل سوالات مرتبط با افسردگی، کیفیت خواب و الگوهای شب‌گرایانه و صبح‌گرایانه بود را تکمیل کردند، افراد ساکن شیکاگو از ماه فوریه تا آوریل مورد مطالعه قرار گرفتند، اما افراد ساکن تایلند در تمام طول سال به دلیل آب و هوای ثابت این کشور بررسی شدند. نتایج نشان داد افرادی که مدت زمان طولانی در شب بیدار می‌مانند در هر دو کشور، علایم بیشتری از افسردگی را نسبت به افراد سحرخیز دارند.

دکتر Reutrakul از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Mahidol و پژوهشگر ارشد این تحقیق گفت: ارتباط بین افراد شب‌زنده دار مبتلا به دیابت با افسردگی، نسبتاً کم است، این یافته‌ها از آنجایی اهمیت دارند که  افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است، همچنین مطالعات قبلی نشان داده اند که افسردگی درمان نشده با بروز نتایج بدتری در بیماران از جمله عدم مراقبت شخصی از دیابت، کنترل ناکافی قندخون وعوارض دیابت ارتباط دارد.

دکتر Reutrakul افزود: ما به تحقیقات بیشتری برای بررسی ترکیبی از اقدامات برای کمک به تنظیم زمان‌بندی سیرکادین این افراد نظیر نور درمانی و ملاتونین درمانی نیاز داریم. درک اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین افسردگی وعملکرد شبانه‌روزی می‌تواند به ابداع راهکارهایی برای بهبود سلامت جسمی و روانی بیماران مبتلا به دیابت کمک کند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/night-owls-with-type-2-diabetes-at-higher-risk-of-depression,-research-suggests-96690955.html